Een jonge jurist in een bloeiend advocatenkantoor

Als jurist weet ik dat communicatie van groot belang is. De wet is de wet, maar een bepaalde klemtoon kan de interpretatie hiervan beïnvloeden. Wanneer je een conclusie van een pleidooi bepaalt, hou je dus – zoals in alle communicatie – best rekening met de ontvanger.

Die ontvanger is uiteraard de rechter die uitspraak doet… maar ook mijn cliënt. En laat bij deze laatste nu net het schoentje soms knellen. Vaak kon ik de cliënt maar niet van mijn gedachtegang overtuigen, ook al wist ik pertinent zeker dat de rechter mijn gedachtegang zou volgen.

Samen met Catherine ging ik aan de slag om een zaak voor een sterk verbale klant voor te bereiden. Deze man verheft makkelijk zijn stem en luistert slecht. Toch was het voor mij noodzakelijk om mijn punt te kunnen maken en onze slaagkansen te verhogen.

Naargelang de coachingsessies vorderden, ontdekten we mijn beperkende overtuigingen die mijn werk in de weg stonden. Waaronder “Ik ben te jong om te overtuigen’ en ‘wie ben ik om die succesvolle zakenman tegen te spreken’.

Via ademhalingsoefeningen, tips over lichaamstaal en visualisaties leerde ik in mijn kracht te staan, overtuigend en helder mijn stelling te verdedigen, en blijf ik tijdens moeilijke meetings ontspannen. Méér zelfs, ik heb er plezier in en ze verlopen vlot met een hoger rendement, met meer tevreden cliënten en minder energieverlies als resultaat.

35- jarige advocaat, leidinggevende


Related posts

Nieuwsbrief

Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang regelmatig uitnodigingen en nieuws van Improve.